Managementboeken?!

(reacties: 1)

Managementboek.nl

Er worden veel managementboeken gelezen in Nederland. Die indruk zou je kunnen krijgen. Simpelweg omdat er een bedrijf is dat zich totaal wijdt aan het uitgeven van managementboeken mét een eigen verkoopkanaal. Recent hebben ze hun service uitgebreid met ‘gewone’ boeken, daar ga ik hier niet op in. Deze blog gaat over de waarde van managementboeken, de waarde voor jou.

 

Nachtkastje

Een oud-collega van mij had de gewoonte om af en toe aan mensen te vragen: "Welk managementboek ligt er op jouw nachtkastje?". De keer dat hij mij die vraag stelde, antwoordde ik met een knipoog dat er wel boeken op mijn nachtkastje lagen, maar geen managementboeken. Kwestie van voorkeur. Welke kost wil je tot je nemen vlak voor het slapen gaan?

 

Haat-liefde

Jarenlang heb ik geworsteld met die managementboeken. Ik vond dat ik ze moest lezen, want anders hoorde ik er niet bij. Zeker in mijn tijd als HR manager was ik daar stellig van overtuigd. Ik moest toch met managers de laatste trend op managementgebied kunnen delen? Maar ja, mijn leerstijl is dat ik vooral leer door te doen, te ervaren en me dan pas in theorie te verdiepen. Dus het nieuwste managementboek lezen zodra het uitgekomen is, dat past niet zo bij mij. Tja, een clash tussen overtuiging en voorkeur.

 

Geen trendsetter

Ik heb me ermee gered hoor, al die jaren, als manager en als HR manager. Geen trendsetter op het gebied van managementhypes. Eerder iemand die, na verhalen van anderen over boeken die aansloten bij wat mij op dat moment bezig hield, besloot om ze al of niet te kopen. En zo heb ik, in de loop van de tijd, het een en ander verzameld. Boeken die hun staat van dienst hebben bewezen, te constateren aan de zoveelste uitgave.

 

Verzamelaar

Tijd voor een andere invalshoek. Toen onlangs mijn mailprogramma crashte, moest ik alle zorgvuldig ingestelde berichtregels die, oh zo handig, automatisch allerlei informatie in aparte mapjes stopt, opnieuw intypen. Een enorme klus. Ik kwam tot de ontdekking dat ik nogal wat verzamelde. Allerlei informatie om mijn voordeel mee te doen en waar ik vervolgens zelden naar kijk. Verzamelaar?! Ik moest daardoor ook denken aan één van mijn favoriete bezigheden: zaterdagmiddag in de boekhandel, snuffelen en met teveel boeken weer thuis komen. Verzamelaar!

 

Inspiratie

Dit lijkt nogal tegenstrijdig: geen trendsetter en wel een verzamelaar. Tijd voor reflectie: “hoe werkt dit dan voor mij?”. Het antwoord daarop had ik snel gevonden. Het gaat om inspiratie. De tekst op een kaft kan mij al voldoende inspireren om mijn pinpas te trekken. Een korte aankondiging over een nieuwsbrief of blog kan mij genoeg inspiratie geven om me er op te abonneren. Een inspiratiemail met een prachtige, prikkelende quote kan lang in mijn gedachten blijven hangen. Ik lees en herlees de quote en noteer hem in mijn agenda of dagboek. Een passage in een film kan mij aansporen tot reflectie of actie.

 

Voeding

Inspiratie levert voeding. Voeding voor het brein. Voeding om dingen uit te proberen en te ervaren, te herkauwen. Zo kan door die inspiratie wijsheid ontstaan. Geen boekenwijsheid, geen tegeltjeswijsheid, maar door het leven gevormde wijsheid. Vanuit wijsheid inspireer je als manager jouw mensen. Je neemt een stap verder in je leiderschap. En waar haal jij je inspiratie vandaan?

 

Jouw manier

Als je, net zoals ik, door doen of ervaren wijzer wilt worden, als dat het beste bij je past, kies dan daarvoor. Laat je niet verleiden tot het meeliften op allerlei trends of hypes. Bespaar jezelf geld en kastruimte en schaf een managementboek pas aan als je het echt nodig hebt. Is jouw manier anders? Kies dan daarvoor. Vind je eigen manier van je laten inspireren. Je laten inspireren heeft je nog nooit zo weinig energie gekost en je zoveel opgeleverd.

 

Waar laat jij je door inspireren? Wat is het laatste managementboek dat jij hebt gekocht? Staat het nog in de kast of krullen de bladzijden al om?

Ik lees het graag. Je reactie kan je hieronder kwijt.

 

Ga terug

Reacties

Reactie door Frank Garriga Oostenbrink |

Boeken zijn alleen goed als je het leuk vindt deze te lezen of om er de door jouw gewenste kennis mee op te doen. Ik kan me dan ook vinden in de opmerking inspiratie.

Zelf hou ik wel van managementboeken waarin de praktijk genoeg naar voren gehaald wordt. Het gaat dan vaak niet om een model of werkwijze, maar het leren van het juiste gedrag en de manier van communiceren.

In 2011 mijn laatste managementboek met plezier en in een teug gelezen, van Dale Carnegie: how to win trends and influence people.



Reactie toevoegen