Druk, druk, druk
(reacties: 5)
Regelen&Ritselen
Sinterklaasdrukte, Kerstdrukte, Oliebollendrukte. Dagen worden alsmaar korter en het leven tot 31 december lijkt steeds drukker. Thuis en ook op het werk: werk-dat-af-moet-voor-eindejaar-drukte, beoordelingsdrukte, budget-voor-volgend-jaar-drukte. Er moet veel geregeld en gedaan worden. Dat vraagt wat van jouw organisatietalent. Hoe boks jij het voor elkaar? Deze blog gaat over trends, to-do en talent op het gebied van drukte.
Trends
Over ‘druk-druk-druk’ kwam ik drie interessante artikelen tegen.
Kees Kraaijeveld, columnist Vrij Nederland en directeur De Argumentenfabriek, en Laura Kerzevee, promovendus Neurofysiologie Leids Universitair Medisch Centrum, verwijzen naar onderzoek over trends in tijdbesteding van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). De cijfers die het SCP heeft verzameld, ondersteunen het idee dat we het steeds drukker hebben gekregen niet. Drukte is volgens de tijdsbestedingsonderzoekers vooral een mentale kwestie. Kraaijeveld geeft aan hoe wij als mens allerlei activiteiten stapelen en dat dit ‘en-en-en’ daarnaast gevoed wordt door allerlei overheidsdoelen (denk aan terugtrekking uit de zorg).
Kervezee haalt de filosofen Joke Hermsen en Byung-Chul Han aan. Hermsen schrijft in haar boek Stil de tijd: “Druk bezig zijn, een volle agenda hebben en veel gebeld worden is synoniem met een succesvol bestaan.” Han constateert in zijn boek De vermoeide samenleving dat de heersende ‘Yes we can’-instelling ertoe leidt dat we geen kans mogen laten schieten. Kervezee vertaalt dit naar: “Dat we ons drukker voelen, komt niet zozeer door een toename in daadwerkelijke verplichtingen, maar doordat we ons verplicht voelen onze vrije tijd zo nuttig en effectief mogelijk in te delen.”
Dat laatste lees ik ook in het interview van journaliste Annemiek Leclaire met bedrijfspyscholoog Tony Crabbe over zijn boek Busy. Hij benoemt een staat van ‘altijd aan staan’, zich overspoeld voelen door mogelijkheden en informatie. Maar zoals Crabbe zegt: “Je staat niet geheel machteloos ten opzichte van alles wat er van je gevraagd wordt, je hebt een keuze met welke houding je die eisen tegenmoet treedt.”
To-do boeken
Inspirerend en herkenbaar die artikelen, de vraag is: hoe krijg jij het allemaal voor elkaar? Ikzelf heb een hele ontdekkingsreis achter de rug. Flink geoefend met het steeds opnieuw bedenken van een systeem waarmee ik al mijn activiteiten onder controle kon houden. Diverse timemanagement-tactieken toegepast, to-do boeken aangeschaft, kleurtjes bedacht, secretaresses lastig gevallen, etc. Uiteindelijk werkte geen van alle voldoende voor mij. Met vallen en opstaan heb ik inmiddels een weg gevonden.
MBTI
Eén van de instrumenten die ik gebruik is MBTI: Myer-Briggs-Type-Indicator. MBTI gaat over natuurlijke voorkeuren en heeft als basis vier invalshoeken waarbij twee tegenovergestelde benaderingen horen. Het mooie van dit instrument is dat er niets fout is. We leren allemaal in min of meerdere mate beide benaderingen in te zetten in ons leven. Eén van de twee voelt daarbij natuurlijker en meer comfortabel aan. Dat is de aanpak waar we makkelijk op terug vallen en die ons het minste energie kost.
De laatste letter in je MBTI-type geeft aan wat jouw natuurlijke voorkeur is in antwoord op de vraag: hoeveel structuur of flexibiliteit heb je nodig in de externe wereld? Mijn natuurlijke voorkeur betekent dat ik me verzet tegen strakke tijdslimieten en onveranderlijke planningen. Ik wil flexibiliteit en houd van veranderingen. Al die timemanagement-technieken gaven mij het gevoel van een keurslijf en dus werkten ze onvoldoende voor mij.
Waarden en overtuigingen
Druk-druk-druk wordt door meer zaken beïnvloed dan de voorkeur ‘planmatig & georganiseerd’ versus ‘spontaan & flexibel’ en ‘knopen doorhakken & zaken afronden’ versus ‘opties openhouden & informatie blijven verzamelen’. Druk-druk-druk gaat ook over je waarden en overtuigingen, over dat wat je vindt dat hoort of normaal is. Denk hierbij aan waarden en overtuigingen over jezelf, over wie jij bent, en over het maatschappelijke of zakelijke verkeer, over hoe we met elkaar omgaan.
Meer dan je op het eerste gezicht zou denken, wordt ja of nee zeggen tegen iets beïnvloed door die waarden en overtuigingen. Ter illustratie: als in jouw bedrijf leeft ‘iedereen is altijd bereikbaar’ of ‘minimaal 50 uur werken geeft een goede beoordeling’, legt dat een fikse druk op de schouders van je medewerkers.
Organisatietalent
Timemanagement gaat over verstandig om gaan met de tijd. Prioriteiten stellen en activiteiten realistisch plannen, niet alles kan tegelijk en heeft evenveel haast. Dat wat er op je bordje ligt, is daarbij het uitgangspunt.
Met je organisatietalent slaag je erin dingen tot stand te brengen. Je zet plannen om in daden en bent besluitvaardig: dit wel, dat niet. Je besteedt dingen uit, je bent oplossingsgericht en je anticipeert. Kortom, niet alles wordt door jou persoonlijk opgepakt, jij bepaalt wat je op je bordje legt.
Reflectie op mijn natuurlijke voorkeur, mijn eigen waarden en overtuigingen en de invloed hiervan op mijn agenda, letterlijk én figuurlijk, heeft me uiteindelijk een werkwijze en houding opgeleverd die mij dient. Dat maakt mijn leven vol en actief en niet ‘druk-druk-druk’.
Wat antwoord jij op de vraag ‘hoe gaat het’?
Heb jij het patroon van druk-druk-druk al doorbroken? Welke keuzes maak jij in alles wat er op je afkomt? Zeg jij wel eens ‘nee’ tegen alle mogelijkheden en afleidingen in je leven? Ook tegen dat piepje op je smartphone?
Reacties
Reactie door peter deen |
Drukte is vooral een mentale kwestie. . . . oh ja, zo zat dat ook al weer ;-)
Dank je voor deze kleine reminder met onmiddellijk effect!
Beantwoord door Annemieke Smit
Graag gedaan, Peter. Ben wel benieuwd naar dat onmiddellijke effect...
Reactie door Nienke van Wissen van Veen |
Wat interessant om eens een duiding van onze "druk-druk-druk cultuur" te lezen in plaats van een mening! En door de MBTI uitleg begrijp ik ook nog beter waarom ik graag met je (samen)werk. Die eigenschap van jou creëert rust en ruimte voor nieuwe inzichten en creativiteit. Zou leuk zijn om dat weer eens samen op te pakken!
Beantwoord door Annemieke Smit
Wat een leuke reactie, Nienke. Dank je wel.
Dat (samen)werken moeten we maar weer eens snel oppakken!
Reactie door Jose van Eeuwijk |
Minder levert vaak meer op.
Beantwoord door Annemieke Smit
Leuk nadenkertje!
Reactie door Lonneke |
Herkenbaar, nu en ook terugdenkend aan mijn functies in de creatieve wereld waar men werkte tot het af was en dat betekende regelmatig werken tot in de nacht.
Ook heeft het te maken met; hoe sterk sta jij als werknemer, manager, directeur t.o.v. je klanten, want die klanten zijn gewend om alles te krijgen wat ze vragen en veel ondernemers doen uit angst hun klanten te verliezen dan ook alles om ze tegemoet te komen, ten koste van de gezondheid van haar eigen werknemers. En als die niet meer presteren? Gewoon ontslaan en een nieuwe aannemen. Ik heb het vaak genoeg gezien.
Beantwoord door Annemieke Smit
Tja... Ongezond op meerdere vlakken komt er bij mij op...
Reactie door Mathilde Bosker |
Leuk artikel om te lezen, Annemieke!
De verleiding van druk doen komt vooral voort uit de wens om anderen tevreden te stellen en jezelf het idee te geven dat op deze manier goed je best doet en dus goed (genoeg) bent, erbij hoort en waardevol bent.
Interessant is wel om te weten dat er ook mensen zijn die niet in de druk,druk valkuil stappen. Deze mensen kennen we niet. Die zijn namelijk 's avonds en in het weekend niet op de sociale media te vinden, maar thuis bezig met hobby's, bij vrienden of familie. De crux zit m in de overtuigingen, conclusies en aannames die je hebt. Methoden om die kwijt te raken zijn er.
Beantwoord door Annemieke Smit
Dank je, Mathilde.
Wat je schrijft over verleiding en valkuil herken ik als mogelijk gevolg van de waarden en overtuigingen die mensen hebben. Het is fijn dat er diverse methoden zijn om die een andere betekenis/lading te geven.
Ikzelf ben er overigens niet van overtuigd dat mensen die niet in die valkuil 'druk-druk-druk' stappen niet op sociale media te vinden zijn; ik ken er genoeg ;-).
Reactie toevoegen